Nigel Mansell se narodil v roce 1953 v Anglickém Upton-on-Seern. Svou závodní kariéru začal tak, jako i mnoho jiných vrstevníků, ve světě motokár, kde si během mladých let upevňoval dovednosti a budoval sebevědomí během jízdy.
Po úspěšném období v motokárách přešel Mansell do Formule Ford, kde se v roce 1976 umístil na významných pozicích v britském šampionátu. Jeho výkony byly tak dobré, že si vysloužil možnost přejít do F3, kde pokračoval v pokroku. V roce 1977 dokázal získat čtvrté místo v britské Formuli 3 a to mu otevřelo možnosti.
Kromě toho právě ve Formuli 3 získal Nigel Mansell cenné zkušenosti, které mu umožnily postoupit do královské disciplíny motorsportu, Formule 1. Po skončení aktivní kariéry v F1 je dokonce zúročil iv sérii CART a závodech GP Masters.
Jeho první sezóny nebyly jednoduché, ale každým rokem se jeho výkony zlepšovaly. Během své kariéry dokázal v letech 1986 a 1987 získat titul vicemistra světa a v roce 1992 i mistra světa. To však už nastupovala nová legenda, brazilská superhvězda Ayrton Senna . V každém případě, Mansell patří do skupiny velikánů F1.
Vděčí za to i celkovým statistikám, včetně 191 odjetých Velkých cen a zisku celkem 480 bodů. Všechno však má začátek a ten přišel v týmu Lotus.
První rok ve Formuli 1 v roce 1980 byl pro Mansella plný výzev. Po úspěšném působení v nižších formulových kategoriích si pořídil místo v týmu Lotus, kde měl příležitost ukázat své schopnosti na nejvyšší úrovni. Jeho debut v Grand Prix Monaka byl ovšem náročným začátkem a musel odstoupit kvůli technickým problémům.
Letos pro něj představoval sérii podobných zkoušek, jelikož se v průběhu sezóny setkal s několika technickými problémy, které mu zabránily dosáhnout významnějších umístění. Mansell dokončil svoji debutovou sezónu bez získání bodu.
Navzdory těmto nepříjemným počátečním překážkám Nigel Mansell nezanevřel na své sny a závodní ambice v královské kubatuře a pokračoval v F1.
V následujících letech, stále pod hlavičkou týmu Lotus, už začal Nigel postupně ukazovat svůj potenciál. V roce 1981 se mu proto podařilo získat první body ve své kariéře ve Formuli 1 as celkovým počtem 8 bodů skončil na 14 místě.
V letech 1982 a 1983 Mansell pokračoval ve vývoji a zlepšování, získávajíc více bodů a dokonce i pódiová umístění. Do roku 1984 se Nigel stal stálicí na bodovaných pozicích a zaznamenal několik významných výsledků, včetně několika šestých míst. To mu vyneslo v roce 1983 10 bodů a roku 1984 až 13.
Po těchto letech nastal v jeho kariéře velký obrat, včetně důležitého přestupu v roce 1985, kdy se přidal k týmu Williams. Toto partnerství se ukázalo být mimořádně úspěšným, protože Mansell a Williams spolu dosáhli výrazných úspěchů. V roce 1985 získal 31 bodů a v roce 1986 Mansell vybojoval první vítězství v Grand Prix.
Později v této sezóně vyhrál iv Británii a Portugalsku, čímž ukázal, že patří mezi významnou elitu. Letos skončil v boji o titul druhý po dramatické finální závodní nehodě v Austrálii, kde jeho pneumatika praskla v závěrečných kolech.
Mansell pokračoval v silných výkonech iv roce 1987, kdy získal šest vítězství a opět skončil druhý v mistrovství světa. Jeho vztah s Williamsem byl však již napjatý a tak v roce 1989 přešel do italského týmu Ferrari. Toto období se ukázalo jako ještě lepší a hned si získal srdce italských fanoušků svým odhodláním na trati.
Ve Ferrari zvítězil v Brazílii a v Maďarsku a přestože tým bojoval s různými technickými problémy, Mansellovy výkony byly neustále silnější a lepší.
Toho si opět všimla stáj Williams, do které se v roce 1991 vrátil. O rok později se ukázalo, že to byl nejlepší možný krok, protože s formule Williams FW14B získal svůj první a jediný titul mistra světa. Stačilo mu k tomu 9 vítězství a 108 bodů.
Mansellova kariéra v F1 však neskončila titulem mistra světa, ale dal si od formule 1 na jeden rok odpočinek. V sezóně 1993 tak zamířil do severoamerické IndyCar, kde okamžitě získal titul a celou sezónu prakticky bez konkurence ovládl.
Avšak touha po soutěžení a láska k Formuli 1 jej vrátila zpět na závodní okruhy F1 v roce 1994. Mansell se v polovině sezóny vrátil do týmu Williams, kde nahradil tragicky zesnulého Ayrtona Sennu. I když tento návrat nepřinesl mnoho vítězství, Mansell předvedl své umění minimálně tím, že vyhrál Velkou cenu Austrálie.
V roce 1995 Mansell přijal výzvu působit v týmu McLaren, avšak toto období již nebylo úspěšné. I přes svou předchozí zkušenost a talent se Mansell v McLarenu necítil komfortně a závod, který absolvoval, byl spíše zklamáním.
Po několika závodech a vzájemném nesouhlasu ohledně výkonnosti a kompatibility s vozidlem se rozhodl definitivně ukončit svoji kariéru v F1.
Jeho statistika ve Formuli 1 je však působivá. Odjel 190 Grand Prix, z nichž vyhrál 31, 59krát stál na pódiu, získal 32 pole positions a zaznamenal 32 nejrychlejších kol. Tato čísla však jen částečně odhalují míru jeho vlivu na sport. To, že je legenda s obrovským talentem, dokazuje jeho celá kariéra a to nejen ta v F1.
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 31.10.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024